ACNE ▲

I flera års tid har jag plågats av finnar. Eller plågat och plågats har inte brytt mig så mycket om det helt enkelt. Har fått lära mig att det är en del av att växa upp. Självklart tycker jag det är extremt orättvist för dem som inte ens sköter om sin hud och ändå har otroligt fin hud. 
 
Jag började få såkallad acne i slutet av 6'an och början till 7'an ungefär då man har kommit in i puberteten. Till en början var det inget farligt. Bara några små röda "bulor" i pannan och kinderna. Inget man brydde sig om. Sen pang bom i mitten av det så såg jag ut som en röd vinbärs buske och var lika flottig som insidan av ett bregott paket. Började då inse att man kanske ska ta hand om sin hud. Jag har haft turen och bara fått acne i ansiktet och har sluppit det på kroppen! 
 
Jag har aldrig haft problem med acne då den försvunnit till mestadels under sommaren men kommer tillbaka på vintern. Därför tar jag väldigt mycket hand om min hy under vinter tid. På sommaren använder jag så lite ansikts skrubb som det går då jag inte vill "ta bort brännan" men på vintern är det rena motsatsen haha! Därför är det viktigt att variera då och då med en olj fri återfuktande kräm. Jag brukar blanda att en vecka har jag bara tvätt och finnkräm sen en annan tvätt och återfuktande kräm. 
 
Jag och alla andra som säkert har acne rekommenderar att man använder sig av alla produkter från samma märke. Jag använder mig av neutrogenas märke och det funkar bra och är billigt. När jag tömt flaskorna så ska jag pröva på Cliniques ansiktstvätt då jag prövat dem förut och föredrog de bättre. Ända nackdelen med acne är att allting är så jävla dyrt! Tror min finnkräm kostar typ 350kr!? galet dyrt... Har även provat Proactive som kostade ungefär 499-599kr och det gjorde bara min hy värre. Så big NO NO till Proactive.
 
Ett annat tips är att även fast du är kille så ska du pröva att köpa ansiktsmasker som pilatens black head removal face mask som jag nu använder och de är helt fantastiska. Gör verkligen rent på djupet och man får en lyster och några finnar försvann iallafall! Var inte rädd för att någon ska dömma dig helt naturlig att bry sig om sitt yttre. 
 
Mitt sista tips är att om acne verkligen stör dig så gå till vårdcentralen. Det gjorde jag och fick ett recept på finnkrämen "Duac" som är otroligt bra och säker 100 gånger starkare än de recept fria skitet på apoteket. 
 
Troligtvis så kommer jag få acneärr då jag alltid är där och petar, men nu har jag iallafall slutat med det och kommer därför någon gång i mitt liv göra en laseroperation för att ta bort ärren så gott det går.  
 
Vilket långt inlägg, haha och bara om acne!? Tror tammefan jag ska boka en AHA-behandling på face it snart!
 
 
1. Neutrogena blackhead eliminating daily scrub. En "scrub" jag använder 2-3 gånger i veckan. Direkt efter jag duschat och porerna är öppna. 
 
2.Neutrogena oil-free moisutriser. En olj fri återfuktande "dagkräm" som jag använder efter toner och speciellt på vintern.
 
3. Neutrogena visibly clear 2-in-1. Detta är ansiktstvätten jag använder då jag inte använder min "scrub" den kan även användas som mask och denna använder jag när jag inte använder pilaten eller andra masker.
 
4. Neutrogena blackhead eliminating toner. Ett alkoholfritt ansiktsvatten som ska ta bort döda hudceller och gå ner på "djupet" och tvätta rent! Denna är helt okej dock så svider den väldigt mycket efter man tvättat men skrubben.
 
Så detta är alla "ansiktsgrejer" jag använder mig av när jag försöker ta hand om min hy. Ibland blir min hy bara bättre av att jag låter den vara några dagar och ibland bli den sämre. Jag kan även nu säga att min hy blir påverkad av vad jag äter så jag försöker äta ganska fett snålt med mat. Sen så har min vikt nedgång även påverkat min acne, jag vet inte ens om det är möjligt men den har i allafall det!
 
Vardagliga saker jag gör 
 
- Jag solar solarium och UV-strålarna har torkat ut finnar. ( 1 gång i veckan)
- Jag tvättar ansiktet 2 gånger varje dag, en lite lättare tvätt på morgon och en tuffare på kvällen.
- Jag bär ALDRIG smink då det bidrar till mer finnar. (förutom på dansuppvisningar)
- Jag tränar mycket och svettas vilket är bra för då öppar porerna sig och det "rinner ut" skit.
- Jag låter bli att vara med fingrarna i ansiktet.
 
 
Båda bilderna är helt oredigerade, den vänstra var när min acne var som värst och den till höger är hur jag ser ut idag. Jag har fortfarande acne men ABSOLUT inte lika mycket som då. Mitt tips är att läsa igenom vad jag skrivit och fundera på vad du stoppar i dig, vad du använder för produkter och om du har acne och har tappat ditt självförtroende så sök hjälp hos en dermatolog på vårdcentralen!
 


 
 
 
 


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar









Matbloggstoppen