Ta bäst självporträtt ▲

Tänkte tipsa hur du enligt mig tar bäst självporträtt och vilka punkter jag använder mig av när jag ska fotografera porträtt på mig själv för bloggen eller typ en ny Facebook profilbild m.m
 
 
 
▲ Använd alltid ett stativ. Om krisen så skulle slå till så kan du ta hjälp av kompisar eller en familjemedlem men jag själv tycker det blir lite "awkward" så jag använder mig alltid av stativ!
 
 
 
▲ Använd den lilla magiska dosan! Detta är nästan ett måste för dig som vill ta porträttbilder, outfit bilder eller kanske en grupp bild? Canon RC-6 använder jag. Har haft en likadan förut men den gick tyvärr sönder. Så nu har jag en ny, kostar inte så värst mycket mellan 150-250kr!  Alternativet för Nikon är ML-L3 som är den populäraste!
 
▲ Ett tips som jag använt allt oftare är att leta vart ljuset faller. Är det starkt ljus ute t.ex. på sommaren under lunchtid så är det bäst att vänta några timmar tills solen är svagare eller ställa sig i skuggan med en reflexskärm. Sen ska man alltid leta efter platser där ljuset är bäst och sedan experimentera med inställningar!
 
▲ Landskapen säger mycket om bilden även fast det är du som tar upp det mesta av den. Men det kan alltid vara intressant att fota kanske på en äng med högt gräs? Men du ska försöka att fota med ett 50mm så man får ett fint skärpedjup så man slipper allt buller i bakgrunden. Ett annat smart tips under vintertid är att fota inomhus nära ett fönster mot en vitvägg sedan överexponera i Photoshop!
 
▲ Fotografera alltid på MANUELL. Detta ger absolut det bästa resultatet! Du får mycket friare händer när det gäller skapandet av en bild. Läs instruktionsboken som du får med när du köper din systemkamera då du lättare fattar skärpedjup, exponering, ISO m.m.
 
▲ Använd dig av ett fast objektiv. Kan bara tipsa om för att få bäst bilder när du ska ta porträttbilder så ska du använda dig av ett 50mm f/1,8, 50mm f/1,4 eller 50mm f/1,2. Då det objektiven ger bäst skärpedjup enligt mig.
 
▲ Innan du ger dig ut och fotar så kan vissa tappa inspirationen (tro mig) och då är det alltid bra om man använder sig av We♥it eller Tumblr för att leta inspiration till egna "photoshoots"

 
 
 
▲ *Bonus* För att få det där lilla extra så rekommenderar jag att du använder dig av ett bra redigeringsprogram som t.ex. Photoshop CS4, CS5, CS6 eller CC → (som jag nu har skaffat) Du kan även använda dig av gratis programen Gimp eller Photoscape. Jag tipsar er även om att skaffa programmen på Engelska då det är lättare att hitta hjälp på t.ex. Youtube eller google via Engelska guider istället för på Svenska!
 
 
 
 
 
 
 

Tove Assarsson skriver:

Hej Samuel!
Skulle du vara intresserad av att dela med dig av din kunskap till fler genom att skapa webbkurser?

Kika gärna inpå www.kursgallerian.se för att se om det är något för dig :)


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar









Matbloggstoppen